Nieuwe techniek Holland deken

Standaard

De basisblokken van de deken zijn tot en met deze week (14) gehaakt. Over de blokken met ingehaakte motieven had ik nog twijfels, ik vond ze niet allemaal goed gelukt.

molen

Molen in vasten

Vooral de blokken met smalle, schuine randjes van 1 steek vond ik niet echt mooi. Je zag veel te veel wit tussen de lijnen. Op de Facebook-pagina zag ik veel mensen die de techniek van het tunisch haken gebruikten voor de ingehaakte motieven. Bij gebrek aan een tunische haaknaald in de goede maat, heb ik het maar met een gewone haaknaald geprobeerd. Gelukkig zijn de blokken niet zo groot waardoor de steken niet aan de achterkant van een gewone haaknaald afglijden. Na eerst naald 3 te hebben geprobeerd, dit blok werd te klein, kwam ik uit op naald 3,5. De blokken worden hiermee wel een beetje hoog, maar met blocken kun je hem aardig op formaat krijgen.

Tunisch gehaakte molen

Tunisch gehaakte molen

Blocken doe je door je haakwerk tot het goede formaat uit te trekken, vastmaken en vochtig te maken. Als het haakwerk weer droog is, blijft hij in dit formaat. Ik block met spelden op schuimrubber.

Blokken blocken

Blokken blocken

Om niet alle draadjes onzichtbaar te hoeven wegwerken, heb ik besloten om de deken te voeren. Vorige week heb ik hiervoor de perfecte fleece-deken gevonden:

Fleece deken voor de achterkant

Fleece deken voor de achterkant

Geef een reactie

