Nieuw kussen gehaakt

Standaard

Weer een kussenhoes klaar. Op verzoek van manlief in de kleur blauw. Ik had al regelmatig patroontjes voorbij zien komen die gevlochten leken. Zelf dus een gevlochten patroon bedacht:

Haak 60 lossen, haak hierin 60 stokjes. Doe dit tot je 40 slierten hebt. Weef deze in elkaar en haak aan de rand aan elkaar vast met vasten. Haak hier nog een rand stokjes omheen. Doe dit 2 keer, naai de delen op elkaar, eventueel een rits erin, kussen erin en klaar. CAM00637 CAM00638 Ik ben erg blij met het resultaat, maar het verbruikt wel veel garen en is ook erg tijdrovend.

Gisteravond keek ik nog even op facebook en daar zag ik een foto voorbij komen van de steek die ik had gezien: Dit is de basket steek. Deze verbruikt ook veel garen, maar is waarschijnlijk sneller te haken. RST = reliefstokjes, HST = half stokje

  1. Haak een rij lossen, een veelvoud van 8+2 voor de zijkanten.
  2. Haak nu een rij stokjes.
  3. 2 l. *4 RST voor langs, 4 RST achter langs*, herhaal van *-*. 1 HST
  4. 2 l., *4 RST achter langs, 4 RST voor langs*, herhaal van *-*. 1 HST
  5. 2 l. *4 RST voor langs, 4 RST achter langs*, herhaal van *-*. 1 HST
  6. De RST verspringen om de 3 toeren: 2 l., *3 RST voor langs, 3 RST achter langs*, herhaal van *-*. 1 HST
  7. 2 l., *3 RST achter langs, 3 RST voor langs*, herhaal van *-*. 1 HST
  8. 2 l., *3 RST voor langs, 3 RST achter langs*, herhaal van *-*. 1 HST

Herhaal de rijen 3 – 8 tot de gewenste hoogte. Haak nu een rand om de lap en verwerk zoals beschreven bij mijn kussenhoes.

Geef een reactie

