Gratis haakpatroon sjaal

Standaard
Gehaakte sjaal

Gehaakte sjaal

Deze sjaal heb ik gehaakt voor mijn dochter. Ik heb hem als lange sjaal gehaakt, hij is ongeveer 160 cm lang, maar je kunt hem ook als ronde colsjaal haken.

Je hebt voor deze sjaal:

  • 1 bol van elk made by me (Action) neonroze, neongroen en neongeel.
  • haaknaald nr. 3
  1. Haak met roze een ketting van 355 lossen.
  2. Haak 3 lossen voor het eerste stokje.
  3. Haak 4 Stokjes, *5 lossen, sla 5 lossen over, 5 stokjes* herhaal van * tot * tot het einde van de toer. Je hebt nu een rij van steeds 5 stokjes en gaten met boven en onder 5 lossen.
  4. Haak 355 lossen met groen.
  5. Weef de ketting door de gaten van de roze toer.
  6. Haak 3 lossen voor het eerste stokje.
  7. Haak 4 stokjes, *5 lossen, sla 5 lossen over, 5 stokjes. De twee toeren van de sjaal zitten nu aan elkaar vast.
  8. Herhaal toer 4 – 7 met geel, roze, groen, geel, roze, groen, geel en roze.
  9. Haak met roze, een rij stokjes aan het uiteinde van de sjaal. Haak 3 stokjes in de zijkant van elk stokje.
  10. Herhaal deze rij met groen, geel, roze, groen, geel en roze. Doe hetzelfde aan de andere kant van de sjaal.
    Uiteinde van de sjaal

    Uiteinde van de sjaal

    Als je de sjaal als colsjaal wilt, haak dan 350 lossen, sluit dan de rij lossen met een halve vaste tot een ring en haak zoals hierboven beschreven. Je eindigt dan met 5 lossen. Sluit deze met halve vaste tot een ring. Ga dan zoals hierboven beschreven verder met de andere kleuren.

Deze sjaal is redelijk dun, gebruik voor een dikkere sjaal dikker garen en een dikkere haaknaald. De lengte kun je natuurlijk zelf bepalen. Haak voor een rechte sjaal steeds een veelvoud van 10 steken + 5 (dit is om te eindigen met 5 stokjes). Haak voor een colsjaal steeds een veelvoud van 10 steken. Je eindigt dan met 5 lossen.

Advertenties

Eén reactie »